Slovník pojmů

PPC

PPC neboli Pay Per Click doslova znamená platba za proklik. Jedná se o druh online reklamy, kde inzerent platí pouze za proklik inzerátu/banneru, nikoli za jeho zobrazení.

Příklad: Inzerát se uživatelům zobrazil 200krát za den, kliklo na něj 10 uživatelů (potencionálních zákazníků), inzerentovi bude započítána cena deseti prokliků.

 

Proklik

Kliknutí na reklamní odkaz, které uživatele dovede na cílovou stránku.

Zobrazení (Imprese)

Tato hodnota udává, jak často se vaše reklama zobrazuje. Zobrazení se započítá pokaždé, když se reklama zobrazí na stránce s výsledky vyhledávání nebo na jiném webu v reklamní síti. 

 

SEO

Pojem SEO neboli Search Engine Optimization chápeme jako Optimalizaci pro vyhledávače. Čili jde o editaci, vylepšování, zkoušení, nastavování, tvorbu, analýzu, a další procesy pro zvýšení pozice optimalizovaného webu ve výsledcích vyhledávání.

V ČR je samozřejmě mnoho vyhledávačů, nicméně drtivá většina uživatelů pracuje s vyhledávači Seznam.cz a Google.cz.

 

SEM

Search Engine Marketing znamená Marketing ve vyhledávačích. Procesy vedoucí ke zvyšování viditelnosti a známosti webu, tedy navyšování návštěvnosti především pomocí on-line reklamy.

SEM oproti SEO nevyžaduje zásah do webu a jeho nastavení. Avšak pokud on-line reklamou (např. PPC) přivedeme potencionálního uživatele na stránky bez základního SEO nastavení, přiměřeně klesá pravděpodobnost, že se návštěvník stane zároveň zákazníkem.

Určitý segment webů SEM ani SEO nepotřebuje. Jedná se zejména o blogy, diskuze, fóra, apod. Avšak pro valnou většinu, především firemních webů, je nutné skloubit oblasti SEM a SEO a věnovat se oběma rovinám paralelně a kontinuálně.

 

Sklik

Reklamní systém společnosti Seznam.cz, a.s. Viz sklik.cz

 

Seznam

Český internetový vyhledávač seznam.cz.

 

Google

Nejpopulárnější globální internetový vyhledávač google.cz

 

Google Ads

Reklamní systém společnosti Google. Prostřednictvím služby Google Ads lze vytvářet online reklamy a oslovit uživatele v situaci, kdy se zajímají o vámi nabízené produkty nebo služby.

Pomocí Google Ads můžete prezentovat svou firmu a zvýšit prodej produktů nebo služeb, povědomí o značce i návštěvnost svých webových stránek. Viz ads.google.com.

 

Google Analytics

Bezplatná služba Google, která poskytuje podrobný pohled na to, jak lidé využívají webové stránky. Pomocí služby Google Analytics můžete zjistit, co uživatelé dělají poté, co kliknou na vaši reklamu.

Služba Google Analytics ukazuje, jak lidé nacházejí a využívají vaše stránky. Díky těmto údajům můžete přijít na to, jak své webové stránky zlepšit.

Budete-li službu Google Analytics využívat ve spojení se službou Google Ads, budete moci zjistit, co zákazníci dělají na vašich webových stránkách poté, co kliknou na vaši reklamu. Na základě těchto informací můžete zlepšit dojem zákazníků z vašich stránek. To může pomoci zvýšit počet konverzí (jako jsou nákupy či registrace) a tím i celkovou návratnost investic. Viz analytics.google.com.

 

Microsoft Bing

Microsoft Bing je vyhledávač poskytující relevantní výsledky vyhledávání na internetu a umožňuje cílení reklam na základě klíčových slov a dalších faktorů. Kromě toho Bing disponuje vizuálními prvky, jako jsou obrázky, videa a mapy, funkci překladu a personalizace na základě historie vyhledávání a dalších faktorů. Bing je silným konkurentem Google a je oblíbeným vyhledávačem pro některé uživatele, zejména pro ty, kteří preferují Microsoftové produkty. Viz bing.com.

Konverze

Ke konverzi dojde, když někdo klikne na vaši reklamu a pak provede akci, kterou jste určili jako hodnotnou pro svou firmu (například online nákup nebo telefonát do vaší firmy z mobilního telefonu, odběr newsletteru, vyplnění kontaktního formuláře apod.).

 

Proklik

Když někdo klikne na vaši reklamu, započítá to inzertní systém jako proklik. Počet prokliků může naznačit, nakolik vaše reklama oslovuje uživatele, jimž se zobrazuje. U relevantních úzce cílených reklam je větší šance, že na ně někdo klikne.

 

Zobrazení

Množství, kolikrát se vaše reklama zobrazila uživateli. Zobrazení se započítá pokaždé, když se reklama zobrazí na stránce s výsledky vyhledávání nebo na jiném webu v reklamní síti.

 

CTR (Clickthrough rate)

Míra prokliku je poměr, který udává, jak často uživatelé na reklamu kliknou, když se jim zobrazí. Pomocí CTR lze měřit výkon klíčových slov a reklam. Jedná se o poměr Prokliku a Zobrazení.

Ukazatel úspěšnosti reklamy. CTR také vstupuje do výpočtu skóre kvality klíčových slov, které může ovlivnit výši nákladů a pozici reklamy.

CTR = Proklik ÷ Zobrazení

Příklad: CTR vypočítáte tak, že počet kliknutí na reklamu vydělíte počtem zobrazení reklamy. Pokud jste například získali 5 kliknutí a 100 zobrazení, bude mít CTR hodnotu 5 %.

 

CPC

Cost Per Click, tedy Cena za proklik. Platba za kliknutí na reklamu. V případě kampaní s nabídkou CPC nastavíte maximální cenu za proklik (max. CPC), což je nejvyšší částka, kterou jste ochotni zaplatit za kliknutí na reklamu.

Maximální CPC je nejvyšší částka, která vám bude za kliknutí účtována, často však zaplatíte méně (někdy o dost méně). Konečná částka, kterou za kliknutí zaplatíte, se označuje jako skutečná CPC.

Skutečná CPC je konečná částka, která vám bude účtována za kliknutí. Často vám bude účtováno méně (někdy i mnohem méně), než je vaše maximální nabídka ceny za proklik (max. CPC), což je maximum, kolik vám obvykle může být účtováno za jeden proklik.

Skutečná CPC bere v úvahu vaše skóre kvality, max. CPC a očekávaný vliv rozšíření a formátů reklam. Hodnocení reklamy zohledňujeme faktory jako je relevance, míra prokliku a umístění formátů či rozšíření na stránce s výsledky vyhledávání. Hodnocení reklam jednotlivých inzerentů pak rozhoduje o tom, kde se příslušná reklama zobrazí a jaké typy rozšíření a jaké další formáty reklamy se u reklamy zobrazí (a zda se vůbec reklama a formát reklamy zobrazí).

 

Skóre kvality (Quality Score)

Měřítko relevance vašich reklam, klíčových slov a vstupní stránky pro uživatele, jemuž se reklama zobrazí. Vyšší skóre kvality vede k nižším nákladům a lepší pozici reklam.

Vysoké skóre kvality naznačuje, že vaše reklamy, klíčová slova a vstupní stránka jsou pravděpodobně vysoce relevantní vzhledem k tomu, co zákazník vyhledává, a také k sobě navzájem.

Faktory ovlivňující skóre kvality – očekávaná míra prokliku, relevance reklamy a dojem ze vstupní stránky.

Skóre kvality ovlivňuje pozici reklamy na stránce i cenu inzerce. Tedy čím vyšší skóre kvality, tím nižší CPC a lepší umístnění reklamy před konkurencí.

Z hlediska optimalizace PPC reklamy je vždy primární snahou dosažení maximální hodnoty skóre kvality, a až poté zvyšování ceny.

Výpočet skóre kvality závisí na tom, kde se reklama zobrazí. To znamená, že reklama může mít jiné skóre kvality na webech ve vyhledávací síti než na webech v reklamní síti. Jiný vzorec se používá také v mobilních zařízeních.

Skóre kvality nabývá hodnot 0/10 – 10/10. (0 – nejhorší, 10 – nejlepší)

 

Klíčové slovo (Keyword)

Klíčové slovo nebo dotaz jsou slova nebo sousloví popisující produkt či službu, jejichž výběrem je určeno, kdy a kde se vaše reklama bude zobrazovat.

Výběrem relevantních klíčových slov pro PPC kampaň můžete oslovit skutečně zainteresované uživatele, kteří se s větší pravděpodobností promění ve vaše zákazníky.

 

CZP

Cena Za Proklik. Viz CPC.

 

CPM

Cost Per Mille neboli cena za tisíc zobrazení. S nabídkou CPM platíte podle počtu zobrazení, která zaznamenáte v reklamní síti (kolikrát se reklamy zobrazí).

Maximální CPM (neboli max. CPM) je nejvyšší částka, kterou jste ochotni zaplatit za každých tisíc zobrazení vaší reklamy.

Oproti CPC je nabídka CPM vhodná pro inzerci na zvyšování povědomí o značce.

 

Etarget

Reklamní platforma s širokou řadou formátů a cílení. Specializuje se na nejefektivnější a nejvyužívanější kontextovou reklamu. Viz https://www.etarget.cz/

 

Inzerát

Textová reklama obvykle obsahuje odkaz na váš web a popisuje nebo propaguje produkt či službu.

Kvalitní textové reklamy se vyznačují: zdůrazňují to, čím se vaše firma nebo produkt liší od všech ostatních, uvádějí ceny, upozorňují na propagační akce nebo exkluzivní nabídky, obsahují jasnou výzvu k akci a v textu reklamy mají aspoň jedno z klíčových slov.

 

Banner

Formát reklamy používaný na www stránkách. Jedná se o zpravidla obrázek či animaci, případně interaktivní grafiku zobrazenou nejčastěji poblíž okraje obrazovky. Bannery tvoří stále jednu z nejčastějších forem reklamy v on-line marketingu.

 

Zpětný odkaz

Inbound link nebo backlink webové stránky je odkaz na jiné webové stránce vedoucí na sledovanou stránku. Smyslem zpětného odkazu je nasměrovat uživatele na určitou stránku. Hodnocen je především počet a stáří odkazů, text, který obklopuje odkaz, „kvalita stránky“. Z těchto dat se poté vypočítává číslo (rank), které je použito pro řazení výsledků vyhledávání.

Z hlediska SEO je nezbytné kontinuálně budovat databázi zpětných odkazů. Avšak přednost má kvalita před kvantitou. Nejcennější bývá oborový zpětný link z kvalitní stránky (s vysokým rankem).

 

Viditelná adresa URL

V reklamě se viditelná adresa URL zobrazí uživatelům pod reklamním sdělením zelenou barvou. Smyslem viditelných adres URL zobrazovaných ve vaší reklamě je uživateli jasně ukázat, na kterou stránku se dostane, když na reklamu klikne. Zásady inzerce vyžadují, aby obě viditelná i cílová adresa URL odkazovaly na stejný web (tj. používaly stejnou doménu).

 

Cílová adresa URL

Cílová, vstupní nebo dopadová stránka, je adresa URL vašeho webu, na kterou se má návštěvník dostat po kliknutí na reklamu. Cílová adresa URL se v reklamě nezobrazí. Lze ji tak využít k nasměrování uživatelů na konkrétní stránku webu, a přitom zachovat přehlednost reklamy.

 

Sociální síť

YouTube největší globální sociální síť. Na YouTube mohou lidé videa objevovat různými způsoby: například je najít na vyhledávací stránce YouTube, kliknout na navrhovaná videa na stránce sledování videa nebo si video vybrat z informačního kanálu domovské stránky. Na YouTube můžete účinněji zobrazovat reklamu lidem, kteří hledají váš produkt nebo značku.

Facebook systém sloužící hlavně k tvorbě sociálních sítí, komunikaci mezi uživateli, sdílení multimediálních dat, udržování vztahů a zábavě.

Twitter je poskytovatel sociální sítě a mikroblogu, který umožňuje uživatelům posílat a číst příspěvky zaslané jinými uživateli, známé jako tweety.

LinkedIn je profesní sociální síť, na které se setkávají profesionálové a diskutují o svých pracovních zájmech. Síť má přes 100 milionů registrovaných uživatelů, čím dál více získává popularitu i v Česku. Mezi uživatele patří manažeři, konzultanti a odborníci z nejrůznějších oborů. Také firmy mají své účty na LinkedIn.